8 گام تا استراتژی سئو

تاریخ انتشار خبر : 1399 اردیبهشت 03

8 گام تا استراتژی سئو

اگر به تازگی پا به دنیای دیجیتال گذاشته‌اید یا از قبل صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، نیازمند اتخاذ یک استراتژی مناسب در سئو هستید. با استفاده از این استراتژی شما می‌توانید مخاطب و مشتری ارگانیک به دست آورید و میزان فروش خودتان را افزایش دهید. با این حال، سئو یک بحش گسترده و شامل مباحث مختلفی است. موارد مختلفی می‌‌تواند بر روی بهینه‌سازی یک وبسایت تاثیرگذار هستند. مواردی از قبیل نوع محتوا و رعایت کردن نکات سئو در آن، نکات فنی و برنامه‌نویسی، سرعت صفحات سایت و برخی فاکتورهای دیگر از جمله فاکتورهای اثرگذار بر سئو هستند. ما در اینجا قصد داریم تا به 8 استراتژی مشخص برای سئو و بهینه‌سازی سایت اشاره کنیم. با رعایت کردن این 8 استراتژی می‌توانید به وضعیت بسیار بهینه‌ای به لحاظ سئو برسید و میزان فروش و مشتریان خود را چند برابر کنید. پس با ما همراه باشید.

بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ بخوانید!

هر آنچه باید درباره بازاریابی اینترنتی بدانید را در لینک زیر بخوانید:

مقالات بازاریابی اینترنتی

مخاطب هدف و علائق آنها را به خوبی شناسایی کنید

اولین قدم در بازرایابی برای هر محصول شناخت مخاطب و درک نیاز واقعی اوست. شناخت مخاطب یعنی مشتریان شما به لحاظ سن، جسن، محل سکونت، نحوه جستجو و برخی ویژگی‌های دیگر در چه وضعیتی هستند. با دانستن این اطلاعات بهتر می‌توان برنامه‌ریزی کرد. بعد از آن باید بتوانید تشخیص دهید که این مشتریان با هر ویژگی که دارند، در فضای اینترنت به دنبال چه بوده و در واقع نیازهای آنها چیست؟ دو دلیل وجود دارد که به ما ثابت می‌کند ابتدا باید مخاطب و نیاز وی را شناسایی کنیم. اولین دلیل مربوط به استراتژی محتوا است. چرا که به عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی نیاز است تا محتوایی را تولید کنید که از همه لحاظ متناسب با ویژگی‌های مخاطب باشد. شما می‌توانید در حوزه درمان و سلامت فعالیت داشته باشید، اما برای کدام جامعه هدف؟ برای بانوان، کودکان یا حتی جامعه سالمندان. در اینجا بحث پرسونای مخاطب نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر مخاطبان شما اکثر جوان یا نوجوان هستند بهتر است از یک لحن غیررسمی در تولید محتوا استفاده کنید. اما دلیل دوم مربوط به انتخاب کلیدواژه‌های هدفمند است. تا زمانی که نتوانید مخاطب خود را به درستی شناسایی کنید، نمی‌توانید کلیدواژه‌های مناسب برای آنها را انتخاب کنید. شما می‌توانید بر روی یک کلمه کلیدی خاص بهترین رتیه را داشته باشید، اما مساله این است که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه هدفی از جستجو آن کلمه کلیدی دارند؟ به عنوان مثال، فرض کنید یک کسب‌وکار آنلاین در مورد درمان و سلامت دارید. می‌توانید در خصوص بسیاری از کلمات کلیدی این حوزه در رتبه اول موتورهای جستجو قرار گیرید. اما باید توجه کرد این کلمات برای هر دسته از مخاطبان هدف یک بار معنایی دارد. مثلا ممکن است یک کلمه کلیدی مانند روش‌های مراقبت در زمان بارداری هم برای مادران باردار و هم برای دانشجویان پزشکی و سلامت دارای اهمیت باشد. اما هر کدام از آنها دو هدف متفاوت از جستجو کردن در این زمینه دارند.

سراغ تحقیق کلمات کلیدی بروید

بعد از آنکه مشخص کردید مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند و به دنبال چه هستند، اکنون نوبت کیورد ریسرچ است. با استفاده از این راهکار می‌توانید بفهمید که مخاطبان شما در چه زمان‌هایی به چه میزان و با کدام واژگان کلیدی به دنبال چه چیزی هستند. هر چند در کیورد ریسرچ هدف اصلی این است که کیوردهای پرطرفدار را پیدا کنید، اما می‌توانید به بسیاری از اطلاعات مهم دیگر در خصوص مشتریان و حتی رقبا خود دست پیدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید لیستی از مهم‌ترین رقبا خود در کیوردهای مهم را پیدا کرده و آنها را آنالیز کنید. یا آنکه مهم‌ترین و بهترین زمان‌ها را که در آن کلمات کلیدی مورد نظر شما داراری بیشترین میزان جستجو هستند، پیدا کنید. برای کیورد ریسرچ باید چندین مرحله را پشت سر بگذرانید. ابتدا بهتر است خودتان براساس تجربه‌ای که دارید مهم‌ترین کیوردهای پرطرفدار مربوط به کسب‌وکار خود را حدس بزنید و آن را لیست کنید. همچنین می‌توانید مهم‌ترین سوالات و ابهامات مشتریانتان را نیز به این لیست اضافه کنید. در ادامه برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر از این لیست تکمیلی، با استفاده از ابزارهای مختلف کیورد ریسرچ مانند گوگل ترند یا MOZ آن را بررسی کنید. این ابزارها ضمن آنکه اطلاعات دقیق در خصوص هر کیورد را به شما نشان می‌دهند، کیوردهای مشابه و پرطرفدار را نیز پیشنهاد می‌دهند. در نهایت بهتر است که بر روی کیوردهای کار کنید که ضمن میزان جستجوی بالا از جانب کاربران، رقبا نیز کمتر بر روی آنها کار کرده باشند و اصطلاحا میزان سختی یا رقابت آن کیورد کمتر باشد.

موضوعات را اولویت‌بندی کنید

بعد از آنکه لیست خوبی از کلمات کلیدی پرطرفدار پیدا کردید اکنون وقت آن است که برای آنها اولویت‌گذاری کنید. در واقع باید ببینید مهم‌ترین فرصت‌ها و نقاط قوت شما کدام هستند تا ابتدا بر روی آنها تمرکز کنید. برای این کار باید بر روی کیوردهایی در ابتدا کار کنید که میزان جستجو آنها نسبت به سایر کیوردهای دیگر بیشتر است. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه مبلمان و فروش مبل فعالیت دارید ممکن است کیوردهای مختلفی مانند خرید مبلمان، خرید مبل کلاسیک، چیدمان مبل، انواع مبل یا برخی موارد دیگر جزء کیوردهای پرطرفدار شما باشند. اما خوب به احتمال زیاد برخی کیوردها مانند خرید مبلمان برای شما در اولویت قرار دارد. بنابراین در ابتدا باید تلاش کنید که بر روی چنین کیوردی رتبه‌بندی شوید و سپس بر روی کیوردهای دیگر کار کنید. البته این موضوع بستگی به بررسی دقیق‌تر با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ دارد. بنابراین در این مرحله باید موضوعات را به دو دسته تقسیم بندی کنید. دسته اول آنهایی هستند که باید هر چه زودتر بر روی آنها کار کرده و در موتورهای جستجو رتبه‌بندی شوید. دسته دوم نیز باید در اولویت دوم قرار دهید.

رقبا خود را شناسایی کنید

در این مرحله نیاز است که به صورت تخصصی وضعیت رقبای خود را در موتورهای جستجو بررسی کنید. شاید سوال بپرسید که از چه طریق بدانیم رقبا ما چه کسانی بوده و چگونه کار می‌کنند. برای این کار بهتر است لیستی را که در مراحل قبلی از کلمات کلیدی تهیه کرده بودید، در جلو چشم خود داشته باشید. بهترین راه‌حل این است که این کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید. معمولا 5 نتیجه اول در مورتورهای جستجو را باز کرده و بررسی کنید. ببینید آنها چگونه اقدام به تولید محتوا کرده‌اند و وضعیت صفحات‌شان به چه صورت است. این کار را برای مهم‌ترین کلمات کلیدی که در لیست بالا اولویت‌بندی کردید، انجام دهید. با انجام آن می‌توانید به صورت کلی مهم‌ترین رقبا خود را شناسایی و تحلیل کنید.

اما علاوه بر این کار، روش دیگری نیز برای شناسایی رقبا وجود دارد که با استفاده از آن بهتر می‌توانید رقبا را شناسایی و تحلیل کنید. این کار همان استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ است. به عنوان مثال، با استفاده از MOZ به راحتی می‌توانید از طریق وارد کردن کیوردها، مهم‌ترین رقبای خود را در آن زمینه‌ها شناسایی کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که رقبا تا چه اندازه بر روی آن کیورد کار کرده‌اند و تا چه اندازه ارزش دارد که شما نیز بر روی آن کار کنید. در اینجا هر اندازه میزان کیورد دیفیکالتی یا سختی کلمه کلیدی پایین‌تر باشد، نشاندهنده رقابت کمتر بر سر آن است. هر چند که باید به میزان جستجوی آن کیورد نیز دقت کنید. بعد از وارد کردن کلمات کلیدی مهم در این ابزارها، معمولا لینک‌هایی از رقبا به شما نشان داده می‌شود که در واقع آن صفحات مهم‌ترین رقبا شما در خصوص آن کلمه کلیدی هستند.

از رقبا خود یاد بگیرید

اشاره کردیم هم از طریق گوگل و هم از طریق ابزارهای کیورد ریسرچ مانند MOZ می‌توانید مهم‌ترین رقبا خود راشناسایی کنید. برای هر کلمه کلیدی مهم‌ترین صفحات را باز کرده و وضعیت آنها را بررسی کنید. ببینید چه خلاءهایی وجود دارد که شما بتوانید بر روی آنها دست بگذارید یا آنکه آیا رقبا شما در این صفحات دارای نقاطی هستند یا خیر؟ با دست گذاشتن بر روی این نقاط می‌توانید به زودی جای رقبا خود را بگیرید. در واقع منظور از یادگیری از طریق رقبا این نیست که همانند آنها کار کنید. بلکه ابتدا باید تشخیص دهید که مهم‌ترین نقاط ضعف آنها چیست تا شما بر روی آنها تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر رقبا در تولید محتوا خود از عکس یا ویدئو استفاده نمی‌کنید، شما می‌توایند بر روی این موارد تمرکز کنید تا وضعیت بهتری به لحاظ سئو داشته باشید. از این مثال‌ها تعداد بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید بر روی آنها کار کنید. اما مساله دیگر بحث استفاده از نقاط قوت رقبا است. موارد اثرگذار بر سئو مانند نوع تولید محتوا، کال تو اکشن جذب، طراحی سایت و گرافیک آن و سایر گزینه را در سایت رقبا بررسی کنید. ببنید که نقاط قوت آنها در چیست تا شما نیز بتوانید از آنها الگوبرداری کنید و وضعیت خود را بهبود دهید. مزیت بررسی رقبا آن است که شما می‌توانید از هر کدام از رقبا خود یک نکته جدید یاد گرفته و آن را اجرایی کنید. بنابراین بعد از مدتی تبدیل به کسب‌وکاری خواهید شد که مجموعه‌ای از نقاط قوت رقبا را خواهید داشت. ضمن آنکه تا حد امکان از نقاط ضعف آنها دور هستید.

اصلی‌ترین توصیه در سئو

در اینجا با توجه به آنچه در مراحل قبل یاد گرفته‌اید، به شما برخی توصیه‌های مهم را در خصوص بهینه‌سازی وبسایت و سئو ارائه می‌دهیم که حتما از آنها استفاده کنید. ممکن است موارد و گزینه‌های مختلفی به عنوان مهم‌‌ترین نکات در بهبود سئو وجود داشته باشد. اما ما قصد داریم تا به مهم‌ترین آنها یعنی پاسخ دادن به نیاز مشتری تمرکز کنیم. شما باید بتوانید شکاف‌ها و خلاءهای موجود در خصوص نیاز مشتری را در زمینه محتوا شناسایی کنید. در این راه می‌توانید از مراحل قبل‌تر و تحلیل رقبا استفاده کنید. ببینید که رقبا شما بر روی کدام دسته از نیازهای مخاطب کمتر کار کرده‌اند و چه خلاءهایی در این خصوص وجود دارد. این موضوع را در نظر داشته باشید که تولید محتوا شما باید به نیاز و پاسخ اصلی مخاطب پاسخ دهد. در اینجا ممکن است شما با  دو مساله روبرو شوید. مساله اول آن است که باید محتوایی را تولید کنید که در آن نکات سئو رعایت شده باشد و به نوعی گوگل پسند باشد. اما مساله دیگر آن است که محتوا علاوه بر مقبولیت از دیدگاه گوگل باید به نیاز مخاطب نیز پاسخ دهد. بسیاری از کسب‌وکارها معمولا یکی از این موضوعات را فدای دیگری می‌کنند. به گونه‌ای که معمولا اکثر آنها اصطلاحا برای گوگل تولید محتوا می‌کنند تا برای مخاطب! باید به نحوی عمل کرد که هر دو این فاکتورها در تولید محتوا رعایت شود. اما در نهایت مساله این است که حتی اگر بهترین نوع محتوا را برای موتورهای جستجو تولید کنید، مادامی که به نیاز مخاطب پاسخ ندهد، حتی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. چرا که وضعیتی رخ خواهد داد که شما در صفحات اول موتورهای جستجو قرار می‌گیرید، اما به علت پاسخ ندادن به نیاز اطلاعاتی مخاطب، آنها سریعا از صفحات شما خارج می‌شوند که این مساله باعث افت نرخ کلیک و همچنین افزایش نرخ پرش یا بانس ریست خواهد شد.

به تمام جوانب سئو توجه کنید

بحث سئو و بهینه‌سازی سایت بسیار گسترده و وسیع است. طیفی از مسائل مربوط به محتوا تا نکات مربوط به برنامه‌نویسی و طراحی سایت را در بربگیرد. نیاز است که بتوانید به تمامی این جنبه‌ها توجه کنید. معمولا افراد درگیر در این حوزه تنها به یک جنبه از سئو توجه دارند که غالبا همان سئو محتوا است. در حالی که باید تمام جنبه‌های ان را تقویت کرد و با داشتن یک بال صرفا نمی‌توان پرواز کرد. اصلی‌ترین جنبه از سئو مربوط به نکات سئو محتوا است. بدین منظور که محتوا تولیدی باید اصطلاحا سئو شد باشد، یعنی کلمات کلیدی به تعداد مورد نیاز در آن تکرار شده باشد. دارای تیتر جذاب و همچنین تیترهای دوم و حتی سوم باشد که همان H1 و H2 هستند. همچنین از تصاویر جذاب و باکیفیت در تصاویر استفاده شود. تصاویری که دارای توضیح یا اصطلاحا دیسکریپشن باشد. علاوه بر این موارد، نکات دیگری به هنگام بارگذاری محتوا در سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که باید رعایت کنید. از جمله آنها استفاده از برچسب‌های مرتبط و جذاب در کنار به کار بردن انواع مختلفی از محتوا مانند متن، تصویر، ویدئو و موارد دیگر است. اما غیر از سئو محتوا، باید به جنبه‌های دیگر از سئو مانند نکات مربوط به طراحی سایت یا UI و UX سایت توجه کرد. بهتر است که سایت از طراحی و گرافیک خوبی برخوردار باشد. از این مهم‌تر آن است که کاربران در استفاده از سایت تجربه کاربری خوبی را داشته باشند. یعنی به راحتی بتوانند به آنچه که می‌خواهند برسند و سردرگم نشوند. اینها نکاتی است که چندان ارتباطی به تولید محتوا نداشته و بیشتر نکات فنی هستند. اما رعایت کردن آنها باعث بهتر شدن وضعیت وبسایت به لحاظ سئو خواهد شد. مباحث دیگری مانند سرعت بارگذاری صفحات، سرور سایت، نکات مربوط به ایمنی و پشتیبانی از آن نیز بر بهبود وضعیت سئو تاثیرگذار خواهند بود. با ایجاد یک سایت حرفه‌ای به لحاظ طراحی تا حد زیادی می‌توانید بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارید و تا مدت‌ها خیال شما از این بابت راحت باشد. در حالی که برای بهبود سئو از طریق محتوا نیاز است تا به صورت مداوم داده‌ها و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار را از طریق ابزارهای مختلف به دست آورده و تجزیه و تحلیل کنید. بنابراین یک کار پیوسته و زمان‌بر خواهد بود. در حالی که امکان دارد با اندکی بهتر شدن به لحاظ نکات فنی، می‌توانید تا حد قابل توجهی به لحاظ سئو وضعیت خود را بهبود بدهید.

اولویت‌بندی کنید

ما به راهکارهای مختلفی برای بهبود وضعیت سئو یک سایت اشاره کردیم. ممکن است نکات دیگری نیز در این زمینه وجود داشته باشد. اما معمولا شامل مواردی است که در اجرای مراحل فوق به آنها برمی‌خورید تا آنکه نکته‌ای خارج از این مباحث باشد. در این زمینه لازم است که مقداری مهارت‌های فنی خود مانند کار کردن با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ از قبیل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، MOZ، KWFINDER و سایر ابزارهای مهم را ارتقا دهید. حتی باید کمی هزینه کرده و اکانت مربوط به برخی از این ابزارها که پولی هستند را خریداری کنید. هر چند که بسیاری از خدمات آنها خصوصا ابزارهای خود گوگل رایگان و غیرپولی هستند. با این حال، در آخرین مرحله نوبت به انجام اولویت‌بندی است. ممکن است شما بتوانید تمامی موارد بالا را همزمان جلو ببرید که معمولا انجام این کار سخت خواهد بود. مگر آنکه وقت، هزینه و نیروی انسانی لازم را در اختیار داشته باشید. در غیر اینصورت بهتر است برای آنها اولویت‌بندی کنید. به عنوان مثال، امکان دارد سایت شما به لحاظ گرافیکی و طراحی چندان مناسب نباشد و قبل از هر اقدامی باید این مورد را بهبود دهید تا به دنبال آن شاهد بهبود وضعیت سئو نیز باشید. گاهی اوقات نیز امکان دارد که ابتدا صرفا به دنبال ارزیابی رقبا خود باشید تا ببینید بر روی کدام موضوع و مساله می‌توانید تمرکز کرده و فعالیت کنید. بنابراین تعیین اولویت‌ها در این مرحله بسیار اساسی خواهد بود. بعد از انجام هر کدام از اولویت‌ها می‌توان سراغ موارد دیگر رفت. در اینجا باید دقت کنید که اولویت‌ها را به درستی انتخاب کنید و تقدم آنها را رعایت کنید. به عنوان مثال، انجام عمل کیورد ریسرچ هنگامی است که شما تا حد قابل توجهی وضعیت مخاطبان خود و وضعیت آنها را مشخص کرده باشید تا بتوانید با دید بهتری برای این کار اقدام کنید.

کلام آخر

به 8 استراتژی سئو در مراحل و نکات مختلف اشاره کردیم. اکنون نوبت شما است که با تمرین و تکرار این مراحل مختلف را انجام دهید. با این حال، باید دقت کنید که امکان دارد در برخی از این مراحل نیاز به مشورت گرفتن از متخصصان آن حوزه را داشته باشید یا آنکه بخواهید بخشی از کار را به فردی که در آن حوزه تخصص دارد واگذار کنید. چرا که انجام تمامی این مراحل صرفا از عهده یک فرد بر نخواهد آمد.

 

 

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر