دارک وب چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 خرداد 08

دارک وب چیست؟

طبق آمار، فقط می‌توانیم 4 درصد از محتواهای موجود در اینترنت را عمومی هستند جستجو کنیم؛ این بخش به‌عنوان وب‌سایت‌های قابل‌دسترسی کاربران شناخته می‌شود. از 96 درصد باقی‌مانده، تقریباً 90 درصد به وب عمیق یا دیپ وب (Deep Web) و 6 درصد نیز به دارک وب (Dark Web) تعلق می‌گیرد. برای دسترسی به دارک وب، نیاز به استفاده از یک مرورگر ناشناس به نام تور (Tor) است.

برای درک بهتر این مفاهیم، در ادامه مطلب به معرفی و بررسی هر آنچه به دارک وب مرتبط می‌شود می‌پردازیم. ایده پویا به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین و باتجربه‌ترین آژانس‌های فعال در زمینه طراحی وب و دیجیتال مارکیتینگ می‌تواند شما را در تمام مراحل ساخت و توسعه وب‌سایت یاری دهد.

 

دارک وب

 

دارک وب (Dark Web) چیست؟

داستان وب تاریک کاملا متفاوت است. شاید گاهی دیده باشید که از دو واژه دارک وب و دیپ وب به‌جای دیگر استفاده‌شده باشد. با این حال، این دو یکسان نیستند. دیپ وب عمدتاً شامل داده‌های کاملاً قانونی، بی خطر و سوابق دیجیتالی است. اما دارک وب همان بخشی از فضای اینترنت است که نگرانی‌های موجود درمورد فعالیت‌های جنایی را در سراسر جهان افزایش داده است. مرورگرهای معمولی نمی‌توانند به وب‌سایت‌های دارک وب دسترسی پیدا کنند.

دارک وب یک زیرمجموعه از دیپ وب است که عمدتاً پنهان‌شده است و سایت‌هایی را شامل می‌شود که ایندکس نشده‌اند. برای دسترسی به فضای دارک وب، به مرورگری خاص به نام Tor نیاز است. هیچ کس از واقعیت‌های موجود در دارک وب به‌طور کامل و قطعی مطلع نیست. اما آمارهای تخمینی حدود 5-6 درصد از کل اینترنت را به دارک وب اختصاص می‌دهند. علیرغم نام دارک وب، این فضا کاملاً و قطعاً به منظور اهداف غیر قانونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما می‌توان گفت بستری برای انجام فعالیت‌ها و تجارت‌های غیر قانونی و جنایت‌ها را فراهم کرده است. لازم به ذکر است که آدرس وب‌سایت‌های دارک وب به‌جای پسوند دامنه‌هایی مانند .org، .com یا .gov با .on پایان می‌یابند.

 

اصطلاح دارک وب چیست

 

وب سطحی (Surfece Web) چیست؟

وب سطحی یا وب مشهود به یک لایه نمایان از فضای اینترنتی گفته می‌شود. اگر اینترنت را یک کوه یخی در نظر بگیریم که بر روی آب قرار دارد، بخش از یخ که بیرون از آب قرار دارد و قابل‌مشاهده است را وب سطحی میگویند. این لایه از فضای اینترنت، نزدیک به 4 درصد از فضای اینترنت را شامل می‌شود. شامل تمام وب‌سایت‌های عمومی که کاربران از طریق مرورگرهایی مانند گوگل اینترنت اکسپلور، فایرفاکس و کروم به آن‌ها دسترسی دارند. مکان‌یابی وب‌سایت‌های سطحی امکان‌پذیر است؛ زیرا، موتورهای جستجو می‌توانند وب را از طریق پیوندهای قابل‌مشاهده اندکس کنند (روشی به نام خزیدن (Crawling) که به نام عنکبوت موتور جستجو نیز شناخته می‌شود).

 

وب عمیق (Deep Web) چیست؟

اگر فضای کلی اینترنت را بهتر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بخش بسیار بزرگی از آن از دسترس عموم مردم خارج است. دقیقاً به همان شکل که برای ورود به اکانت ایمیل، حساب کاربردی دانشگاه و... نیاز به دسترسی با استفاده از رمز وجود دارد، شما نیز نمی‌توانید از فضای مختص به کاربران دیگر بدون در دست داشتن رمز استفاده کنید. 

وب دیپ این بخش بزرگ از فضای اینترنت است که از دید عموم پنهان می‌شود و محتویات آن توسط موتور جستجو برای همه کاربران نمایش داده نمی‌شود. کاربردهای این بخش به‌طور عمده شامل پایگاه‌های داده‌ای مانند سرویس ایمیل، بانکداری آنلاین و سرویس‌های ارائه‌شده به کاربران به ازای پرداخت هزینه هستند. این بخش کاملاً محافظت‌شده است و محتواهای آن را تنها با استفاده از URL مستقیم یا آدرس IP میسر می‌شود. در اینجا نمونه موارد موجود در دیپ وب آورده شده است:

  • اسناد حقوقی
  • محتوای حساب‌های ایمیل شخصی افراد
  • محتوای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی افراد
  • محتوای حساب‌های کاربری بانک آنلاین افراد
  • محتواهای موجود در پایگاه‌های علمی و دانشگاهی
  • اطلاعات حساس HIPPA مانند اسناد و سوابق پزشکی
  • داده‌هایی که شرکت‌ها در پایگاه داده‌های خصوصی خود ذخیره کرده باشند

 

تور (Tor) چیست؟

برای محافظت از داده‌های دارک وب از پروتکل سرویس پنهان The Onion router (Tor) استفاده می‌شود. سرورهای Tor در موتورهای جستجو قابل‌شناسایی نیستند و هنگام وبگردی، قابلیت تماماً ناشناس بودن را به کاربران خود می‌دهد. درواقع در کنار ناشناس باقی ماندن آی پی (IP) شما، انتقال داده‌ها از طرف شبکه‌ای خاص انجام‌شده و رمزگذاری می‌شود. Tor ابتدا توسط محققان نظامی ایالات متحده ایجاد شد تا بتواند تبادل اطلاعات را به‌طور کاملاً ناشناس میسر کند. آن‌ها بعداً این را به دامنه عمومی افزودند (ایجاد نویز سفید و مخفی کردن پیام‌ها برای اهداف امنیتی).

اما امروزه چرا و برای چه کاربردهایی از Tor استفاده می‌کنند؟ مسلماً این افراد قصد مخفی نگه‌داشتن هویت خود را دارند. این افراد می‌توانند جنایتکار یا به دنبال دخالت در فعالیت‌های غیر قانونی باشند. ممکن است برای تجارت در بازار سیاه از این فضا و سرویس بهره بگیرند. حقیقت آشکارشده توسط منابع پنهان این است که فضای دارک وب علاوه بر ایجاد حریم خصوصی شدید و محافظت از اطلاعات محرمانه، بازارهای زیرزمینی رو به رشدی را به وجود می‌آورد که مجرمان حرفه‌ای از آن برای تجارت مواد مخدر، هویت‌های سرقت شده، پورنوگرافی کودکان و سایر محصولات و خدمات غیر قانونی استفاده می‌کنند. تجارت‌های بازار سیاه شامل موارد زیر هستند:

  • خرید محصولات غیر قانونی (مانند سلاح و مواد مخدر)
  • انجمن‌ها و مبادلات رسانه ای برای تروریست‌ها

دارک وب زمانی مکان و پاتوق اصلی هکرها، ماموران اجرای قانون و مجرمان سایبری بود. با این حال، اکنون هرکسی از روی کنجکاوی، علاقه و برای کاربردهای مؤثر نیز می‌تواند در عمق آن به جستجو و پیمایش بپردازد.

 

تور (Tor) چیست؟

 

نواحی خاکستری

امروزه بیش از 65000 آدرس URL منحصربه‌فرد با پسوند دامنه .onion در شبکه Tor وجود دارد. یک مطالعه در سال 2018 توسط شرکت امنیت رایانه Hyperion Grey حدود 10 درصد این سایت را فهرست بندی کرد و نشان داد که رایج ترین عملکردها، ارتباط از طریق انجمن‌ها، اتاق گفتگو و میزبان فایل و تصویر هستند و همچنین این فضا تجارت از طریق بازارها را تسهیل می‌کند. این نقش‌های عملکردی (به‌ویژه ارتباطات) از بسیاری از کاربردهایی که در جوامع آزاد، قانونی و مشروع تلقی می‌شوند پشتیبانی می‌کند. همچنین در سال 2016 به صورت تصادفی 40 سایت با پسوند دامنه .onion انتخاب شدند و مشخص شد که بیش از نیمی از آن‌ها درواقع قانونی بودند.

این فضا برای افرادی که تحت کنترل رژیم‌ها و حکومت‌های ظالمانه‌ای زندگی می‌کنند که بخش بزرگی از اینترنت را مسدود کرده یا به مجازات مخالفان سیاسی می‌پردازند، مانند یک‌راه نجات است. بنابراین، نمی‌توان دارک وب را کاملاً منفی و غیر قانونی دانست.

 

آیا استفاده از دارک وب غیر قانونی است؟

استفاده از دارک وب یا Tor غیر قانونی نیست، مگر اینکه شما اقدامات غیر قانونی را انجام داده باشید. به‌هرحال، ورود به بخش عمیق‌تر و تاریک‌تر اینترنت می‌تواند فرصتی را برای دور زدن محدودیت‌ها را فراهم کند. استفاده از این فضا می‌تواند با اهداف مختلفی انجام بگیرد و این کاملاً بستگی به کاربران دارد.

 

دسترسی به وب تاریک با مرورگر Tor

نصب مرورگر Tor به صورت رایگان امکان‌پذیر است. دسترسی به دارک وب درواقع بسیار آسان‌تر از آن است که فکر می‌کنید. تمام‌کاری که باید انجام دهید این است که یک مرورگر دارک وب مانند مرورگر Tor را بارگیری کنید. هنگامی که مرورگر دارک وب را بر روی دستگاه خود نصب کردید عملکرد آن دقیقاً مانند مرورگرهای معمولی خواهد بود: یک URL را تایپ کنید و دیگر تمام است. شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

با این حال، یافتن مطالبی که در دارک وب به دنبال آن‌ها هستید بسیار دشوارتر از کار با موتور جستجوی گوگل است. دارک وب بر خلاف گوگل، از فهرست یا سیستم رتبه‌بندی برخوردار نیست تا به شما کمک کند آنچه را که نیاز دارید به سرعت پیدا کنید.

موارد دیگری نیز مشابه موتورهای جستجوی وب تاریک وجود دارند. یکی از آن‌ها به نام ویکی پنهان، راهنمایی‌هایی را بدون سانسور برای محتوای دارک وب ارائه می‌دهد، اما احتمالاً شامل وب‌سایت‌های غیر قانونی باشد.

 

استفاده از دارک وب

 

چگونه می‌توان با اطمینان دیپ وب و دارک وب را استفاده کنیم؟

اگر از دیپ وب استفاده می‌کنید (حتی اگر این امر تنها برای بررسی حساب دندانپزشکی شما باشد)، بهتر است دستگاه خود را به نرم افزارهای امنیتی قابل اعتماد مجهز کرده و آن را به‌روز نگه‌دارید.  برنامه Tor دقیقاً به دلیل ناشناس ماندن خود است که این‌گونه در اینترنت شناخته‌شده است. این برنامه می‌تواند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس، گزارش فساد و... مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا چند نکته و ابزار برای کمک به ایمنی در هنگام استفاده از Tor و سایر مرورگرهای دارک وب آورده شده است.

  • برنامه Tor را به‌روز نگه‌دارید و مطمئن شوید که سیستم عامل شما نیز به‌روز است.
  • هنگام استفاده از Tor، از ایمیل معمولی خود در وب‌سایت‌ها استفاده نکنید. در حالی که Tor با ماهیت ناشناس نگه‌داشتن کاربر طراحی‌شده است، ارائه آدرس ایمیل شما می‌تواند هویت شما را نشان دهد.
  • وب تاریک دقیقاً همان‌جایی است که برخی از هکرها خود را در آن دچار مشکل و دردسر می‌کنند. توجه داشته باشید برخلاف دیپ وب که حاوی اطلاعات مهم و مفید است، دارک وب مملو از فعالیت‌های غیر قانونی و غیر منطقی است.
  • ازآنجایی‌که سرورهای Tor کاربران را کاملاً ناشناس نگه می‌دارند، هیچ راهی برای تنظیم یا کنترل محتوا، محصولات و خدمات ارائه‌شده در دارک وب وجود ندارد. علاوه برا این، هیچ راهی برای ردیابی ارتباطات یا نگه‌داشتن برگه‌های مالی مربوط به اشخاص نیز وجود ندارد؛ زیرا، همه پرداخت‌ها با استفاده از بیت کوین و ارز دیجیتال که به‌طور مستقل از بانک مرکزی کار می‌کند، انجام می‌شوند.

 

مرورگر دارک وب می‌تواند خطرناک باشد

در دارک وب افراد و مواردی وجود دارند که بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید. در این بخش از مطلب تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ویروس‌ها: برخی از وب‌سایت‌ها می‌توانند دستگاه‌های شما را به ویروس آلوده کنند. انواع مختلفی از ویروس‌ها وجود دارند که باید مراقب آن‌ها باشید. به یاد داشته باشید که هرگز چیزی را از سایت‌هایی که به آن‌ها اعتماد ندارید، بارگیری نکنید.

هکرها: می‌توانید هکرهای زیادی را در دارک وب پیدا کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را برای انجام کارهای غیرقانونی استخدام کنید. البته جای تعجب ندارد اگر بسیاری از این افراد تمایل داشته باشند دستگاه خود شما را نیز هک کنند. بنابراین، به آن‌ها اعتماد نکنید.

هکر وب کم: یک وب‌سایت در دارک وب ممکن است سعی کند با استفاده از یک ابزار مدیریت از راه دور (که به آن «RAT» نیز گفته می‌شود) را وارد دستگاه شما کند. این می‌تواند منجر به کنترل بر سیستم و وب کم دستگاه شما شود. در واقع، به او این اجازه را می‌دهید که از طریق لنز دوربین دستگاه شما ببیند که چه‌کارهایی انجام می‌دهید. اگر از وب کم خود استفاده نمی‌کنید، با یک تکه کاغذ یا نوار کدر آن را بپوشانید.

بد افزار: نرم افزارهای مخرب (بد افزارها) در سراسر دارک وب وجود دارند. این بد افزارها اغلب در برخی از سایت‌ها و لینک‌ها قرار می‌گیرند تا ابزارهای حملات سایبری را ایجاد کنند. با این حال، در وب دارک افرادی نیز در حال فعالیت و جستجو هستند که بی خبر از وجود چنین بد افزارهایی، با دارک وب مانند سایر فضاهای اینترنتی برخورد می‌کنند.

 

بدافزارهای دارک وب

 

بدافزارهای دارک وب

محافظت از کاربران در سایر وب‌سایت‌های دارک وب به صورت کامل اجرا نمی‌شود. شما به‌هرحال می‌توانید ناشناس باقی بمانید، اما در فضای دارک وب افراد زیادی با انواع دام‌ها و بد افزارها حضور دارند که می‌توانند برای شما یک خطر بزرگ به شمار بیایند. کاربران در دارک وب می‌توانند خود را دائماً در معرض برخی از بدافزارها مشاهده کنند. برخی از انواع بد افزارها شامل موارد زیرند:

  1. باج افزار: نوعی بدافزار که امکان قفل‌کردن سیستم شما را از طریق یک کنترل راه دور به مجرمان می‌دهد و اجازه استفاده از خود کاربر از سیستم را به وی نمی‌دهد.
  2. بدافزار Botnet: این بدافزار می‌تواند دستگاه شما را در کنترل و تصرف شخص دیگری غیر از مالک قرار دهد. وی می‌تواند از منابع دستگاه مانند CPU نیز به صورت رایگان استفاده کرده و به تمام اطلاعات موجود در آن دسترسی کامل پیدا کند.
  3. کیلاگر (Keylogger): این بدافزار به هکر اجازه سرقت و پاک کردن اطلاعات از سیستم و دستگاه کاربر را می‌دهد.
  4. بدافزار فیشینگ: بدافزار فیشینگ یا تله گذاری است که شما را در دام خود کشیده و به گونه ای، اطلاعاتی مانند رمزهای مهم یا شماره کارت اعتباری را از شما سرقت می‌کند.

 

اگرچه شما برای اهداف خود به این بخش از فضای اینترنت ورود می‌کنید، اما توجه داشته باشید که نفوذ به این بخش تاریک از اینترنت می‌تواند شما را در معرض خطرات زیادی قرار دهد. در این فضا می‌توان مجرمان بزرگی در زمینه تجارت و قاچاق مواد مخدر، انسان، اسلحه و... را پیدا کرد. بنابراین، اگر خود شما قصد ورود به این عمق از فضای اینترنت را دارید، بهتر است نکاتی که در این مطلب بیان شد را کاملاً به کار بگیرید.

در تمام امور خود در دارک دیپ، از یک حساب کاربری ثانویه استفاده کنید و تمام تلاش خود را بر محافظت از اطلاعات و دستگاه خود قرار دهید. شما می‌توانید در تمامی مراحل راه‌اندازی وب‌سایت خود از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه آژانس حرفه‌ای ایده پویا بهره ببرید. ایده پویا از باتجربه‌ترین‌ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت به شمار می‌آید و تجربه‌های درخشانی با بهترین وب‌سایت‌ها ایجاد کرده است.

 

 

شرکت طراحی سایت  

  • 49
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر