آموزش تغییر دامنه سایت بدون افت سئو سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 مهر 25

آموزش تغییر دامنه سایت بدون افت سئو سایت

 

دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید نام دامنه را تغییر دهید؛ این دلایل ممکن است شامل ادغام یا خرید، تغییر برند و نام تجاری، مناسب نبودن URL و دامنه، نداشتن تجربه کافی در زمان راه‌اندازی سایت، تغییر بخش پایانی دامنه یا انتخاب دامنه‌ای که برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا سئو مناسب‌تر است باشد.

یکی از سوالات مهمی که در زمان تغییر دامنه ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا این کار همه تلاش‌های شما برای کسب رتبه و جذب ترافیک را هدر می‌دهد و شما مجبور هستید که همه این کارها را مجددا از اول انجام دهید؟ پاسخ به این سوال خیر است؛ البته به شرطی که آن را طبق اصول انجام دهید و برای اجرای آن به یک متخصص مراجعه کنید.

شرکت ایده پویا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو است که همواره در تلاش بوده با اجرای ایده‌های خلاقانه و نوآورانه مسیر را برای کسب‌وکار شما هموارتر کرده و برای رسیدن به اهدافتان کمک کند. این شرکت با ارائه خدمات تخصصی سئو و بازاریابی اینترنتی برای جذب مخاطبین و افزایش فروش به شما کمک می‌کند؛ بررسی نمونه کارهای ایده پویا نشان می‌دهد که مشتریان این شرکت اکنون در جایگاه خوبی قرار دارند و از سایر رقیبان خود جلو زده‌اند. تخصص ایده پویا در زمینه سئو در زمان تغییر دامنه سایت به کمک شما خواهد آمد. در این مطلب نحوه تغییر دامنه بدون ضربه زدن به سئو را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بیان خواهیم کرد.

 

سئو سایت چیست

 

چرا ممکن است نیاز به تغییر دامنه سایت داشته باشیم؟

دو دلیل احتمالی برای تغییر دامنه و ایجاد یک آدرس جدید وجود دارد. دلیل اول مربوط به تغییر نام برند یا حوزه کاری شما می‌شود. ممکن است شما قبلا در حوزه فروش لوازم منزل کار می‌کردید و اکنون کار خود را به فروش تجهیزات خودرو تغییر داده‌اید؛ این طبیعی است که بخواهید دامنه سایت شما معرف کسب‌وکارتان باشد.

دلیل دوم انتخاب یک دامنه کوتاه‌تر و ساده‌تر است. ممکن است در زمان خرید دامنه‌های کوتاه‌تر در دسترس نبوده و امکان خرید آن برای شما وجود نداشته باشد؛ اما بعد از مدتی دامنه موردنظر شما آزاد شده و شما می‌توانید آن را بخرید. اکنون قصد دارید دامنه طولانی و قدیمی را به نام جدید تغییر دهید بدون آنکه سایتتان ضربه‌ای بخورد. در ادامه این مطلب مراحل این انتقال را به‌طور دقیقی شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید؛ انواع پسوند دامنه سایت

 

آموزش کامل تغییر دامنه سایت بدون افت سئو سایت

  • مطمئن شوید که دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید گذشته پاکی دارد.

اگر دامنه‌ای که اکنون خریداری کرده‌اید، کاملا تازه است و کسی تابه‌حال از آن استفاده نکرده نیازی به انجام این مرحله ندارید. بررسی گذشته دامنه خریداری‌شده مربوط به زمانی می‌شود که یک دامنه قدیمی را از شخص یا شرکت دیگری خریداری کرده‌اید و درباره علت این موضوع که چرا این دامنه دیگر برای آن شرکت مفید نیست اطلاعاتی ندارید.

در چنین شرایطی باید آدرس دامنه موردنظر را در سایت archive.org جستجو کنید تا بتوانید به تاریخچه صفحات وب قبلی دسترسی پیدا کنید. محتوای این صفحات را به‌طور کامل بررسی کرده و مطمئن شوید که حاوی محتواهای غیراخلاقی یا بی‌کیفیت نیستند. برای کنترل دقیق‌تر نیز می‌توانید ابزار Backline Checker ahref را به کار ببرید. در نسخه رایگان این ابزار این امکان فراهم شده است که مجموعه کوچکی از بک لینک‌های آن را ببینید و از تاریخچه کلی آن ایده بگیرید.

برای اینکه مطمئن شوید که دامنه به دلیل تخلفات و قرار دادن محتواهای نامناسب و غیراخلاقی توسط گوگل بسته نشده است، می‌توانید آن را به گوگل سرچ کنسول اضافه کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که این دامنه به دلیل قرار دادن محتوای اسپم یا استفاده از سئوی کلاه سیاه توسط گوگل بسته نشده و صرفا به دلیلی مثل تغییر شغل و کسب‌وکار یا اتمام زمان استفاده از آن به فروش رفته است. در این مرحله هر مشکلی را باید به‌دقت بررسی کرده و در صورت وجود مجازات‌های گوگل درخواست تجدیدنظر ارسال کنید تا گوگل آن‌ها را لغو کند.

 

تغییر دامنه سایت

 

  • وضعیت سئو و بک لینک‌های دامنه موردنظر را بررسی کنید.

قبل از تغییر نام دامنه بهتر است از وضعیت سوی آن مطلع شوید تا بعدا بتوانید از آن برای تحلیل استراتژی‌های خود بهره ببرید. با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا GSC می‌توانید اطلاعات و گزارش‌های کاملی را در خصوص سایت خود به دست آمورید. گزارش‌های این ابزار می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • در بخش گزارش عملکرد در خصوص عملکرد دامنه و تاثیر آن در سئو اطلاعاتی وجود دارد.
  • از طریق گزارش‌های بخش sitmaps و Index Coverage در خصوص نحوه ایندکس گذاری گوگل اطلاعاتی به دست می‌آورید.
  • در بخش گزارش‌های Mobile Usability می‌توانید صفحاتی که ازنظر ریسپانسیو بودن و نمایش در موبایل مشکل دارند را پیدا کنید.
  • از بخش Links نیز وب‌سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را پیدا خواهید کرد.

بررسی این گزارش‌ها به شما نشان می‌دهد که دامنه خریداری‌شده اکنون در چه وضعیتی است و چه تعدادی از افراد آن را می‌شناسند. وضعیت فعلی آن در میزان رشد وب‌سایت شما و البته تعیین استراتژی مناسب برای سئو تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید؛ ویژگی بک لینک خوب

 

فرایند سئو سایت

 

  • تغییر دامنه و مهاجرت به سایت جدید

نحوه تغییر دامنه و مهاجرت به آدرس جدید بستگی به وضعیت هاست شما دارد. اگر سایت شما با وردپرس توسعه داده شده است می‌توانید از افزونه اختصاصی این کار استفاده کنید. هرچند که روش دستی که توسط یک شخص متخصص انجام شود، بسیار دقیق‌تر بوده و باعث می‌شود که شما هیچ جزئیاتی را از دست ندهید. به خاطر داشته باشید که این کار واقعا فنی و تخصصی است؛ پس اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید بهتر است از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

اگر دامنه جدید از سرویس میزبانی متفاوتی استفاده می‌کند، باید همه فایل‌های وب‌سایت و پایگاه داده را از محل هاست قدیمی در هاست جدید بارگذاری کنید؛ اما اگر سرویس میزبانی دامنه جدید و قدیمی یکسان است، می‌توانید از شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست بخواهید که پوشه جدیدی را برای دامنه جدید ایجاد کند. در این مورد تنها کافی است که فایل‌های سایت را از مکانی به مکان دیگر در همان هاست قدیمی کپی کنید. حتما دقت کنید بهترین هاست را برای وب سایت خود گرفته باشید.

در این مرحله این امکان برای شما فراهم می‌شود که از طریق هر دو دامنه جدید و قدیمی به سایت خود دسترسی داشته باشید. این فرصت برای انجام مقایسه بین دو دامنه و اطمینان از یکسان بوده آن‌ها بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه گوگل قصد ندارد محتوای تکراری به کاربران خود نشان داده و آن‌ها را آزار دهد، این امکان تنها چند روز برای شما فعال است؛ پس باید خیلی سریع این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که باید همه پیوندهای داخلی را به‌روز کنید تا درنهایت همه‌چیزی که در دامنه قدیمی شما وجود دارد در دامنه جدید نیز قرار گیرد.

 

تغییر دامنه سایت

 

  • فرایند redirect از دامنه قدیمی به جدید را تکمیل کنید

در فرایند redirect انجام تغییر مسیر دائمی 301 بسیار بهتر از نوع موقت 302 است. انجام تغییر مسیر یا redirect برای هدایت ترافیک از دامنه قدیمی به جدید کاری کاملا ضروری است که نباید انجام آن را فراموش کنید. این کار به حفظ سئو سایت و جلوگیری از افت آن در زمان تغییر URL کمک زیادی می‌کند. تغییر مسیرها به گوگل کمک می‌کند که بفهمد محتوای وب‌سایت شما به دامنه جدید منتقل شده و بر اساس آن اطلاعات خود را به‌روز کند.

شما باید مطمئن شوید که همه بک لینک‌هایی که در حال حاضر به دامنه قدیمی داده شده، کاربران را به محلی مناسب در دامنه جدید منتقل می‌کند. به همین دلیل لازم است که از ابزارهای حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید.

انجام درست تغییر مسیرها برای سئو سایت بسیار مهم است؛ چراکه آن‌ها به گوگل کمک می‌کنند که بفهمد این صفحات اکنون برای همیشه به مکان جدیدی منتقل شده‌اند و کاربران را به محل درستی هدایت می‌کند. این فرایند ممکن است چند هفته طول بکشد اما با انجام مرحله بعد می‌توانید به آن سرعت بدهید.

 

  • تغییر دامنه را به گوگل اطلاع دهید.

بهترین ابزار برای انجام این کار گوگل سرچ کنسول است که ابزاری رایگان و بسیار کاربردی است. برای اینکه تغییر دامنه خود را به اطلاع گوگل برسانید باید از ویژگی Change of adderess استفاده کنید. این ویژگی تنها در نسخه‌های قدیمی کنسول جستجوی گوگل قرار دارد و برای کار با آن باید دامنه جدید خود را در GSC ثبت و تایید کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از این ویژگی استفاده کنید، راه‌حل دوم افزودن نقشه سایت برای دامنه جدید و قدیمی است. با این کار گوگل به‌صورت خودکار از همه تغییر مسیرهای دائمی یا redirect 301 که انجام داده‌اید مطلع شده و خود نیز برای انجام این کار به شما کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که اگر تغییر مسیر صفحه‌ای را فراموش کرده‌اید، رتبه آن را از دست ندهید و در آدرس جدید نیز آن را داشته باشید.

 

دامنه سایت چیست

 

  • بررسی نهایی و اطمینان از صحیح بودن همه مراحل

در این مرحله انتقال از دامنه قدیمی به جدید تمام شده و زمان آن رسیده است که دوباره همه‌چیز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چیزی را جا نینداخته‌اید. یکی از معمول‌ترین راه‌ها این است که نام قدیمی دامنه را در مرورگر خود تایپ کنید تا مطمئن شوید که گوگل این دامنه را به‌عنوان نماینده برند شما نمی‌شناسد. البته راه‌های دیگری هم وجود دارند که در ادامه این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم.

 

  • دریافت بازخورد از دوستان و کاربران سایت

شاید این افراد در حین جست‌وجو و کار با سایت شما به خطایی برخورده باشند که شما ندیده‌اید.

 

  • استفاده از ابزار Google Analytics (GA)

برای اطمینان از اینکه زحماتی که برای افزایش رتبه سایتتان کشیده‌اید هدر نرفته و همچنان می‌توانید سئو سایت خود را حفظ کنید، سری به ابزار گوگل آنالتیکس Google Analytics بزنید تا مطمئن شوید که این ابزار به‌درستی سایت شما را در دامنه جدید ردیابی می‌کند. برای این کار یک تب خصوصی در مرورگر باز کرده و به‌عنوان یک بازدیدکننده واقعی (نه صاحب سایت) دامنه جدید را در این ابزار جست‌وجو کنید.

اگر چیزی نشان داده نمی‌شود به این معناست که GA هنوز دامنه جدید را ردیابی نکرده و مشکلی در این زمینه وجود دارد. بهتر است این موضوع را به پشتیبانی ابزار اطلاع دهید و بعد از یک هفته یا ده روز بررسی کنید که آیا ترافیک کلی سایت شما نسبت به قبل از تغییر دامنه افت کرده است یا خیر.

با استفاده از GA همچنین می‌توانید تعداد درخواست‌هایی که به خطای 404 رسیده‌اند را نیز متوجه شوید. در بخش Site Content > all Pages می‌توانید آدرس دقیق صفحاتی که به این خطا ختم می‌شوند را پیدا کنید. همچنین تغییر مسیرهای نادرست و اشاره به مکان‌های نامناسب در طول تغییر مسیر نیز از مواردی است که می‌توانید از طریق این بخش متوجه شوید.

 

  • کنسول جست‌وجوی گوگل (Google Search Consol)

GSC یا کنسول جست‌وجوی گوگل بهترین ابزار در زمینه بررسی سلامت وب‌سایت است که در صورت تشخیص اشکالات مهم از طریق ایمیل به شما اطلاع می‌دهد. مهم‌ترین گزارش در این ابزار گزارش Index> Coverage است که می‌توانید وجود هر خطایی را در آن بررسی کنید.

 

اقدامات سئو بعد از تغییر دامنه

برای اینکه مطمئن شوید رتبه‌های قبلی سایت شما به‌طور کامل حفظ می‌شوند، لازم است که بعد از مهاجرت برخی اقدامات را انجام دهید. در درجه اول باید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید آدرس ایمیل خود را به نام دامنه جدید تغییر دهید یا خیر. اگر قصد انجام این کار را دارید باید ابتدا حساب جدید ایمیل را ایجاد کرده و سپس در هاست سایت خود آدرس ایمیل نمایش داده شده در بخش تماس با ما یا پاورقی سایت را تغییر دهید.

 

بهبود سئو سایت

 

همچنین ایمیل جدید را در فرم‌های تماس خود نیز وارد کنید. باید لیستی از مشتریانی که قبل برای آن‌ها ایمیلی می‌فرستادید تهیه کرده و مطمئن شوید که این افراد اکنون می‌توانند ایمیل‌های ارسالی از آدرس جدید را بخوانند و از تغییر نام دامنه شما نیز اطلاع دارند.

یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید به‌روز کردن همه اطلاعاتی است که در آن به دامنه قدیمی شما اشاره شده است. پروفایل حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر حساب‌های آنلاین، کارت ویزیت، امضای ایمیل، کمپین‌های تبلیغاتی و فهرست گوگل تعدادی از مهم‌ترین این بخش‌ها هستند. همچنین می‌توانید با مالکان سایت‌هایی که به دامنه قدیمی شما بک لینک داده‌اند تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که آدرس جدید را جایگزین آدرس قبلی کنند. این کار بسیار وقت‌گیر است؛ اما برای سرعت بخشیدن به آن می‌توانید از گزارش ترافیک ورودی از بک لینک‌ها استفاده کرده و به سراغ جاهایی که بیشترین ترافیک را دریافت می‌کنید بروید.

برای دستیابی به نتایج مطلوب دامنه قدیمی خود را حداقل برای 2 تا 3 ماه حفظ کنید تا همه تغییر مسیرهای 301 را به‌طور دقیق و کامل انجام دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله دیگر نباید محتوای جدیدی را در دامنه قدیمی بارگذاری کنید؛ چراکه این کار کپی تلقی می‌شود. حفظ دامنه قدیمی صرفا به دلیل اطمینان از درست بودن تغییر مسیرها و انتقال همه ترافیک آدرس قبلی به دامنه جدید است.

بعدازآن می‌توانید دامنه قدیمی را بفروشید یا تمدید نکنید تا از پرداخت هزینه‌های اضافه جلوگیری شود. البته اگر سایت شما بسیار شناخته‌شده است و روزانه حجم زیادی از ترافیک را دریافت می‌کند و تعداد زیادی بک لینک دارید، بهتر است دامنه را برای چند سال نگه دارید تا ترافیک قدیمی خود را از دست ندهید.

درنهایت زمان آن رسیده که از طریق یک پست جدید در وبلاگ، ارسال ایمیل یا اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی مشتریان و بازدیدکنندگان فعلی را از تغییر آدرس مطلع کرده و آن‌ها را به سمت دامنه جدید هدایت کنید. این امر به‌ویژه در زمان تغییر نام تجاری و برند شما اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند مشتریان قدیمی را به کسب‌وکار حدیدتان نیز علاقه‌مند کند.

 

جمع بندی

تغییر دامنه وب سایت می‌تواند یکی از راهکارهای کاربردی برای رشد تجارت شما و بهبود تجربه کاربری سایتتان باشد. این کار تاثیر کمی روی سئو خواهد داشت؛ اما بی تاثیر هم نیست. همواره به یاد داشته باشید که تغییر آدرس و دامنه فرایندی پیچیده و تخصصی است که یک فرد بی‌تجربه از پس آن برنمی‌آید. درواقع اگر صرفا به دلیل هزینه کمتر به سراغ یک فرد یا شرکت بدون تجربه رفتید، بهتر است همه تلاش‌هایی که قبلا برای سئو سایت کرده بودید را فراموش کرده و همه‌چیز را از ابتدا آغاز کنید.

شرکت طراحی سایت ایده پویا با تکیه بر تجربه 13 ساله خود در این زمینه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و رتبه‌های قبلی همه صفحات وب‌سایت شما را حفظ می‌کند. این شرکت در زمینه سئو نمونه کارهای موفقی دارد و به همین دلیل شما می‌توانید با اطمینان خاطر فرایند انتقال دامنه را به آن بسپارید. ضمن اینکه برای پیمودن ادامه مسیر و رسیدن به رتبه‌های بهتر نیز می‌توانید به ایده پویا اطمینان کنید.

 

شرکت طراحی سایت 

 

  • 7
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر