ویژگی‌های

ویژگی‌های طراحی سایت داروخانه و فروش آنلاین به همراه سئو آن

ویژگی‌های طراحی سایت داروخانه و فروش آنلاین به همراه سئو آن

تاریخ انتشار خبر : 1401 تیر 08

ویژگی‌های طراحی سایت داروخانه و فروش آنلاین به همراه سئو آن

 

امروزه اکثر داروخانه‌ها یک وب‌سایت دارند؛ اما داشتن این وب‌سایت اگر هدفی برای داروخانه نداشته باشد، عملاً بی‌معنی است. تکامل فناوری همواره در مسیر بهبود آسایش شخصی افراد، پیشروی می‌کند. به‌این‌ترتیب، ما می‌توانیم بسیاری از اقدامات را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به ترک کردن خانه یا مرخصی گرفتن از محل کار خود، انجام دهیم. مسائل مربوط به سلامتی و خرید داروها نیز از این قائله مستثنا نیستند.

اگر صاحب داروخانه هستید، باید بدانید که تنها داشتن یک فروشگاه فیزیکی کافی نیست. شما نیز باید در مسیر رودخانه حرکت کنید تا بتوانید مشتریان خود را همواره راضی نگه داشته و حفظ نمایید. در ادامه می‌توانید اهمیت و ویژگی‌های طراحی یک وب‌سایت داروخانه به همراه راهکارهای بهینه سازی SEO را مطالعه کنید.

 

چرا شما نیاز به طراحی سایت داروخانه دارید؟

وب‌سایت داروخانه، یک فروشگاه آنلاین است که داروها را می‌فروشد و امکان خرید آنلاین نسخه‌ها را برای کاربران ایجاد می‌کند. بااین‌حال، فراموش نکنید که داروخانه آنلاین با فروشگاه‌های الکترونیکی معمولی که مواد غذایی، محصولات خانگی و... می‌فروشند، متفاوت است. وب سایت یک داروخانه آنلاین باید یک پایگاه داده همواره در دسترس باشد که حاوی اطلاعاتی در مورد داروها است. بنابراین، این وب‌سایت در انتخاب و خرید آسان‌تر داروها به مشتریان کمک می‌کند. اصلی‌ترین دلایل برای فروش آنلاین داروها و طراحی سایت داروخانه، عبارتند از:

 

طراحی سایت داروخانه آنلاین

 

1.      رفتار مشتری

یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز به طراحی سایت داروخانه، داده‌ها و آمارهای به‌دست‌آمده از رفتار مشتریان است. به گفته iResearchServices، تقریباً 80 درصد از مشتریان، قبل از خرید حضوری از یک فروشگاه فیزیکی، ابتدا در مورد محصول یا داروی مورد نیاز خود جستجوی آنلاین انجام می‌دهند. بنابراین، هنگامی‌که مردم به دارو نیاز دارند، ابتدا داروخانه را پیدا می‌کنند که بتوانند نسخه خود را از آن خریداری کنند.

2.      دسترسی 24 ساعته

با طراحی وب‌سایت، کسب‌وکار شما به داروخانه تبدیل می‌شود که به‌صورت 24 ساعته در دسترس است. البته، هر داروخانه خدمات تحویل شبانه را ارائه نمی‌دهد؛ اما مصرف‌کنندگان همچنان می‌توانند در دسترس یا موجود بودن داروی مورد نظر خود را از طریق وب‌سایت بررسی کرده و صبح آن را خریداری کنند.

3.      پوشش گسترده‌تر بازار

زمانی که داروخانه شما خدمات فروش آنلاین را نیز ارائه می‌دهد، احتمالاً مصرف‌کنندگان بیشتری را نسبت به زمانی که فقط یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید، جذب می‌کند. با طراحی سایت داروخانه، جذب مشتریان روند افزایشی پیدا کرده و سود شما نیز افزایش می‌یابد.

4.      افزایش رقابت‌پذیری

طراحی و ایجاد یک داروخانه آنلاین تنها به این معنی نیست که به مشتریان اجازه دهید داروها را به‌صورت آنلاین خریداری کنند؛ بلکه وب‌سایت می‌تواند راهی برای معرفی برند شما باشد. یک فروشگاه داروخانه آنلاین ممکن است محصولات و خدماتی باکیفیت بالا را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و از این طریق ثابت کند که می‌تواند از رقبای موجود، متمایز باشد.

 

ویژگی‌های طراحی وب‌سایت داروخانه حرفه‌ای

امروزه وب‌سایت‌های داروخانه زیادی در سراسر دنیا طراحی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، شاخ رقبا را شکسته‌اند. اما چه چیزی باعث شده است طراحی این سایت‌ها «بهترین» به نظر برسد؟ راز آن‌ها چیست؟ جواب بسیار ساده است! یک طراحی کاربرپسند که می‌تواند UX مطلوبی ایجاد کند. کافی است طراحی وب‌سایت شما، چند ویژگی خاص را داشته باشد.

اول، طراحی وب‌سایت باید به‌روز باشد. اگر طراحی سایت به روندهای مدرن پایبند باشد و از ترفندهای جدید استفاده کند، مطمئناً وب‌سایت داروخانه شما توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

دوم، طراحی اصولی UX سایت می‌تواند استفاده از وب‌سایت شما را آسان کرده و ناوبری سایت (Website Navigation) را تسهیل بخشد. به‌این‌ترتیب، کاربران وقت زیادی را برای یافتن داروها و سفارش آن‌ها تلف نمی‌کنند. اگر می‌خواهند با شما تماس بگیرند، نباید نحوه انجام آن برایشان سؤال شود. در نظر داشته باشید که یک طراحی سایت آشفته منجر به ناامیدی کاربران می‌شود. به‌طوری‌که مخاطب شما بعد از یک‌بار مراجعه به سایت، برای همیشه آن را ترک می‌کند.

سوم، چند ثانیه اول حضور کاربر در سایت شما می‌تواند لحظات سرنوشت سازی باشد؛ زیرا اولین برداشت برای کاربران معنای زیادی دارد. آن‌ها برای ارزیابی کیفیت یک وب‌سایت تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارند. بنابراین، طراحی سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که در این چند ثانیه طلایی، تأثیرات لازم را در کاربران ایجاد کند. علاوه بر این، شما باید از طریق یک طراحی سایت منحصربه‌فرد، از رقبا متمایز شوید.

چهارم، مطمئن شوید که طراحی سایت شما ریسپانسیو (Responsive) است. امروزه کاربران موبایل، بیش از 51 درصد از ترافیک وب‌سایت‌ها را تشکیل می‌دهند. یعنی بیش از نیمی از کاربران مرورگرها، افرادی هستند که از گوشی‌های هوشمند برای جستجو در سایت‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، شما باید وب‌سایت خود را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بهینه کنید. این امر به کاربران شما اجازه می‌دهد با هر دستگاهی ازجمله لپتاپ، تبلت و گوشی هوشمند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. با توجه به الگوریتم رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل، افزودن این ویژگی به طراحی سایت شما، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روی سئو سایت و رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو داشته باشد.

 

وب‌سایت‌های داروخانه برتر و ویژگی‌های طراحی آن‌ها

یکی از بهترین راه‌های موفقیت، الهام گرفتن از بهترین‌ها و موفق‌ترین‌ها است. بنابراین، در اینجا وب‌سایت برخی از داروخانه‌های موفق و برتر را آورده‌ایم:

  • RiteAid

 

 

RiteAid یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های داروخانه ایالات‌متحده است که وب‌سایت آن، یکی از بهترین طراحی‌ها را دارد. وب‌سایت RiteAid پر از امکانات است و به‌محض ورود به صفحات اصلی، چندین تصویر بزرگ جلوی چشم شما ظاهر می‌شوند. نوار ناوبری بزرگی که با پس‌زمینه سفید قرار گرفته، این امکان را برای همه کاربران ایجاد می‌کند که در ابتدای ورود به صفحه، آن را ببینند و سپس دارو یا فروشگاهی در نزدیکی خود پیدا کنند.

رنگ‌های غالب طراحی سایت، سفید و آبی هستند که با خدمات پزشکی ارتباط ایجاد می‌کنند. بنابراین، رنگ‌ها نیز به‌صورت تصادفی انتخاب نشده‌اند. برای راحتی دسترسی مشتریان، در پایین صفحه می‌توانید داده‌ها و نقشه سایت مورد نیاز را پیدا کنید.

 

  • داروخانه PricePro

 

 

وب‌سایت PricePro، فروشگاه‌های آنلاین یک داروخانه در کانادا است. طراحی وب‌سایت این داروخانه، با یک نوار ناوبری ثابت شروع می‌شود که وقتی صفحه را به پایین اسکرول می‌کنید، همچنان قابل مشاهده و در دسترس باقی می‌ماند. امروز بسیاری از وب‌سایت‌ها برای بهبود UX خود از این قابلیت استفاده می‌کنند. در قدم بعدی، یک صفحه اصلی طولانی را مشاهده می‌کنید که توضیح می‌دهد داروخانه آنلاین چیست و چگونه کار می‌کند و اطلاعات تماس و... را در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد.

 

  • ADV-Care

 

 

داروخانه ADV-Care شبکه گسترده‌ای از داروخانه‌های کشور کانادا است که بیش از 20 سال است که فعالیت می‌کند. در طراحی وب‌سایت ADV-Care توجه بیشتری به رنگ‌های قرمز و سفید شده است که به ارتباط آن با سازمان صلیب سرخ اشاره دارد. صفحه اصلی این سایت، یک نوار جستجوی پیشرفته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که یافتن دارو تنها با حروف اول آن را برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌کند. رابط کاربری وب‌سایت ADV-Care بسیار آسان و کاربرپسند است. در این صفحه همچنین می‌توان راه‌های دسترسی به داروخانه برای کاربران iOS و اندروید را مشاهده کرد.

 

چه ویژگی‌ها و بخش‌هایی باید در وب‌سایت داروخانه وجود داشته باشد؟

ویژگی‌ها و بخش‌هایی باید برای وب‌سایت‌های داروخانه در نظر گرفته شوند که فروش آنلاین بدون آن‌ها نمی‌تواند به‌درستی کار کند. این بخش‌ها می‌توانند خدمات شما را برجسته کرده و موجب جذب مصرف‌کنندگان بالقوه شوند. به‌این‌ترتیب، وب‌سایت شما می‌تواند به یک گزینه عالی برای مخاطبانی تبدیل شود که به خرید آنلاین محصولات عادت دارند. در اینجا برخی از مهم‌ترین بخش‌های یک داروخانه آنلاین را آورده‌ایم:

  • Search

مدت‌زمان و سرعت یافتن داروهای مختلف، یکی از مهم‌ترین معیارهای کاربران در هنگام خرید از سایت است. بخش جستجو، روند یافتن داروها را ساده می‌کند. توصیه می‌شود برای یافتن داروها بر اساس دسته‌بندی، جستجوی پیشرفته با فیلترها را به این بخش اضافه کنید. علاوه بر این، یافتن داروی موردنظر کاربر تنها با دو یا سه حرف اول آن می‌تواند برای مصرف‌کنندگان نیز مفیدتر باشد.

  • صفحه محصول (Product Page)

هر دارو باید صفحه و توضیحات مخصوص خود را داشته باشد. در این صفحه باید محتوایی شامل دوز استفاده، موارد منع مصرف، عوارض جانبی، تصاویر و... باشد.

 

سئو سایت داروخانه آنلاین

 

  • اطلاعات تماس

به مشتریان اجازه دهید اطلاعات تماس را به‌سرعت پیدا کنند. این اطلاعات باید شامل شماره تماس، ایمیل و همچنین ساعات کاری باشد. درصورتی‌که داروخانه شما به‌صورت 14 ساعت در تمام روزهای هفته کار می‌کند، اطلاعات مربوط به آن باید در دسترس باشد.

  • Reviews

در طراحی سایت همواره باید بخشی برای کاربران در نظر شود تا بتوانند در مورد کیفیت خدمات یا داروها نظرات خود را ارائه دهند.

  • پروفایل (Profile)

کاربران باید پروفایل شخصی برای آپلود نسخه‌ها و کار با فایل‌های خود ایجاد کنند. این امر به افزایش وفاداری آن‌ها نیز کمک می‌کند.

  • وبلاگ

همان‌طور که بیان شد، وب‌سایت داروخانه شما باید یک پایگاه داده بسیار عالی برای کاربران باشد. بنابراین، هرگونه مقاله جالب پزشکی را می‌توانید در وبلاگ خود قرار داده و از این طریق، اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار دهید.

  • پرداخت‌ها

اگر در سایت خود چیزی برای فروش قرار می‌دهید، ارائه راه‌حل‌های پرداخت آنلاین نیز از الزامات وب‌سایت شما است. البته برخی از سایت‌ها به‌جای فروش، رزرو از طریق سایت را امکان‌پذیر می‌کنند و نیازی به درگاه‌های پرداخت آنلاین نیست.

 

راهکارهایی برای بهبود سئو سایت داروخانه‌ها

بهینه‌سازی و بهبود سئو سایت داروخانه شما، اهمیت بالایی برای دیده شدن در نتایج جستجو و شناخت برند شما دارد. اول‌ازهمه، زمان بارگذاری صفحه (Page Loading) یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی صفحات و سایت شما است که تأثیر مثبتی نیز بر تجربه کاربر دارد. هرچه عناصر سایت زودتر بارگذاری شده و برای کاربران قابل‌رؤیت شوند، رضایت کاربران از سایت شما نیز بیشتر خواهد بود. گرافیک اغلب بر وزن صفحه تأثیر می‌گذارد. بنابراین، مطمئن شوید که از تعداد مناسبی تصاویر فشرده در صفحات خود استفاده کرده‌اید و بارگذاری آن‌ها زیاد طول نمی‌کشد.

مراقب لینک‌های داخلی (لینک سازی داخلی سایت) و نویگیشن بصری (intuitive navigation) باشید. این امر پیمایش در صفحات و دسته‌بندی‌های محصول را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. لینک خارجی، بخش مهم از فرایند سئو است. وب‌سایت‌هایی را با شاخص‌های رتبه صفحه و TR (جریان اعتماد) بالا انتخاب کنید. استفاده از محتواهای یونیک و مفید برای کاربران، یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های دیده شدن سایت توسط الگوریتم موتور جستجو و شناخته شدن در میان کاربران است. بنابراین، از اهمیت بخش وبلاگ سایت نیز غافل نشوید.

 

جمع بندی

طراحی سایت برای یک داروخانه می‌تواند هزینه‌هایی برای کسب‌وکار شما به دنبال داشته باشد؛ اما در نظر داشته باشید که با طراحی یک سایت مطلوب می‌توانید فرصت شناخته شدن و بزرگ‌تر شدن را در اختیار داروخانه محلی خود قرار دهید. در دنیای امروزی، دور شدن از روش‌های سنتی و همراه شدن هرچه بیشتر با روش‌های نوین می‌تواند موفقیت‌های زیادی را برای شما و راحتی بیشتری برای مشتریانتان ایجاد کند.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر