بررسی دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل

تاریخ انتشار خبر : 1402 مرداد 22

بررسی دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل

 

امروزه اغلب کسب و کارها در راستای ارتقای سایت خود در نتایج جست‌وجوی گوگل، تلاش بسیار زیادی کرده و در برخی از موارد هزینه‌های هنگفتی نیز پرداخت می‌کنند. تصور کنید بعد از تلاش‌های بدون وقفه و ارتقای رتبه، به ‌صورت ناگهانی سایت شما درگیر کاهش رتبه شود. اگر اطلاعاتی در زمینه سئو سایت SEO داشته باشد، بدون شک می‌دانید که این موضوع می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین کابوس‌ها برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باشد. در چنین موقعیتی شما فرصتی برای شوک و وحشت ندارید، بلکه باید سریعا در راستای فهمیدن دلیل این حالت و جبران آن اقدام کنید.

 

بررسی افت رتبه سایت

زمانی که این چالش برای شما پیش آید، اولین قدمتان باید شناخت عامل باشد. به‌ صورت کلی شما در وهله اول باید متوجه شوید که چه چیزی باعث افت ناگهانی رتبه سایت شما شده است. بعد از اینکه متوجه دلیل شدید، می‌توانید به سراغ رفع مشکل رفته و اقدامات بعدی را در برنامه خود قرار دهید. افت رتبه سایت ممکن است برای هر کسب و کاری در هر حوزه‌ای پیش آید، چراکه هیچ سایتی نمی‌تواند به ‌صورت تضمینی همواره در اوج قرار داشته باشد.

چنانچه بتوانید خود را کنترل کرده و هوشمندانه رفتار کنید و تصمیم بگیرید، می‌توانید به ‌خوبی از پس مدیریت این چالش برآیید. افت رتبه سایت در گوگل به دلایل مختلفی ممکن است پیش آید که ما در این محتوا به بررسی چند نمونه از شایع‌ترین و مهم‌ترین دلایل می‌پردازیم.

 کاهش رتبه سایت در گوگل

کاهش رتبه به دلیل پنالتی شدن سایت

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث کاهش رتبه سایت شما شود، جریمه شدن توسط گوگل است. این حالت می‌تواند کاملا ناگهانی باعث افت شدید رتبه سایت شود. از نشانه‌های این حالت می‌توانیم به کاهش رتبه سایت در دو یا چند کلمه کلیدی برای بیشتر از 10 یا 20 رتبه اشاره‌کنیم. معمولا الگوریتم‌های گوگل بدون اعلام قبلی، آپدیت می‌شوند؛ به همین دلیل احتمال دارد که در این آپدیت‌های ناگهانی، رتبه سایت شما افت پیدا کند.

برای اینکه از این حالت اطمینان پیدا کرده و پنالتی گوگل را شناسایی کنید، بهتر است تا حساب گوگل سرچ کنسول را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه اقدامات دستی توسط کارمندان گوگل بر روی سایت شما انجام ‌شده باشد، اعلان‌هایی مبنی بر این موضوع را در این قسمت مشاهده خواهید کرد.

پس اگر مشکلی در سایتتان توسط ربات‌های گوگل شناسایی شود، به شما هشدار داده ‌شده و در اولین وهله، باید در راستای از بین بردن عامل مشکل‌ساز، اقدام کنید. این مشکلات می‌توانند تکراری بودن محتوا، مشکل در لینک‌ها، لینک‌های غیرطبیعی خارجی و ... باشند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

افت رتبه سایت به دلیل فعالیت رقبا

از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث کاهش رتبه سایت شود، فعالیت رقبا است. به‌ صورت کلی هیچ سایتی نمی‌تواند یک رتبه دائمی از گوگل دریافت کند. همان‌طور که شما برای ارتقای رتبه سایت خود تلاش و هزینه می‌کنید، رقیبانتان نیز همین کار را انجام می‌دهند تا بتوانند رتبه خوبی از گوگل دریافت کنند. برخی از اوقات افزایش رتبه رقیبان می‌تواند دلیل کاهش رتبه سایت شما باشد. برای اطلاع از روش های روز تحلیل سایت رقبا کلیک کنید.

چنانچه با این حالت روبه‌رو شدید، باید سایت رقیبتان را مورد بررسی قرار دهید. تولید محتوای بهتر و مفیدتر، می‌تواند یکی از دلایلی باشد که منجر به افزایش رتبه سایت رقیب شده است. پس شما باید محتواهای منتشرشده در سایت رقیب را با سایت خودتان مقایسه کرده و ایرادات و ضعف‌های خود را در زمینه تولید محتوا برطرف کنید. با این کار می‌توانید به تولید محتوای اصولی بپردازید تا نظر کاربران را به سمت خود جلب نمایید. دیگر فاکتور مهم در این زمینه، بک لینک‌ها هستند، شما با بررسی بک لینک‌های سایت رقبا نیز می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.

 

وجود خطاهای مختلف بر روی سایت

هر کاری که بتواند باعث به وجود آمدن نارضایتی شود، می‌تواند رتبه سایت را نیز کاهش دهد. یکی از عوامل در این زمینه، وجود خطاهای متعدد است. خطاهایی که اغلب افراد درگیر آن‌ها می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • خطای 404 یا همان حذف و وجود نداشتن یک صفحه
  • تصاویر شکسته و دارای ایراد در بارگذاری
  • لینک‌های شکسته
  • مشکلات سرور و هاست سایت

خطاهای متعددی در این زمینه وجود دارد که می‌توانند باعث افت رتبه سایت شوند، اما موارد نام‌برده معمول‌ترین خطاهایی هستند که اغلب افراد انجام می‌دهند. در چنین موقعیتی شما باید به سراغ پیدا کردن دلیل خطای به وجود آمده و برطرف کردن آن بروید.

برای آشنایی با تکنیک های بهینه سازی صفحه خطا 404 کلیک کنید.

 

کاهش سرعت سایت

سرعت صفحات شما می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت و تجربه کاربری داشته باشد. پس می‌توان یکی دیگر از دلایل کاهش رتبه سایت را افت سرعت دانست. سرعت شما باید بهتر از رقیبانتان باشد؛ در واقع هیچ استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و تنها نکته مهم این است که سرعتی بیشتر از رقیبانتان داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید.

اگر نیاز به کسب اطلاعات درباره افزایش سرعت سایت و راهکارهای آن دارید؛ کلیک کنید.

 

سئوی داخلی نامناسب

در برخی از مواقع کاهش رتبه سایت می‌تواند به دلیل مشکلات داخلی موجود در سایت باشد. در چنین مواقعی شما باید سایت خود را در GSC مورد بررسی قرار دهید تا متوجه مشکلات موجود شوید. احتمال دارد که در این موقعیت، سایت شما تعداد زیادی لینک شکسته داشته باشد. در صورتی که سایت شما هک شده باشد نیز می‌توانید از همین قسمت متوجه موضوع شوید.

 

بهبود سئو برای بالا بردن رتبه سایت

 

افت سایت به‌صورت طبیعی و بازگشت به حالت قبلی

همان‌طور که گفتیم بعد از مشاهده افت رتبه سایت، لازم است تا به تجزیه و تحلیل آن بپردازید تا بتوانید متوجه علت این موضوع شوید. درصورتی‌که با بررسی‌های مختلف انجام‌شده، نتوانید هیچ دلیلی برای این حالت پیدا کنید، احتمال دارد که افت رتبه به دلایل طبیعی اتفاق افتاده باشد.

در برخی از مواقع ممکن است کاهش جست‌وجوی کاربران در برخی از روزها مانند آخر هفته و ... باعث افت رتبه سایت شود که برای بسیاری از سایت‌ها مرسوم بوده و به ‌صورت خودبه‌خودی رفع خواهد شد. گاهی اوقات نیز گوگل برای سنجش ارتباط کاربران با سایت، رتبه آن را در حد یک یا دو عدد کاهش می‌دهد تا عکس‌العمل‌های انجام‌شده از سوی کاربران را به ‌صورت کامل بسنجد و متوجه میزان رضایت آن‌ها شود.

 

سئو منفی!

مشکلات مربوط به سئو همواره به دلیل فعالیت‌های شما نیست؛ در برخی از اوقات ممکن است این مشکلات به دلیل خرابکاری‌های رقیبان باشد که باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد سایت شما می‌شود. در واقع هر اقدامی که در این راستا از سوی رقیبان انجام شود را می‌توان سئوی منفی نام‌گذاری کرد که باعث افت رتبه سایت شما خواهد شد. یکی از روش‌های رایج در این زمینه که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند، ساخت بک لینک‌های بی‌ارزش و بد است که باعث جریمه شدن کل سایت و در نهایت کاهش بازدید شما می‌شود.

هک شدن سایت

گوگل حساسیت ویژه‌ای بر روی هک شدن سایت دارد و برای سایت‌های هک شده، تنبیه خاصی در نظر می‌گیرد. گوگل مطابق با سیاست‌های خود، سئوی سایت‌های هک شده را کاهش داده و دیگر به ‌راحتی به آن‌ها اجازه رتبه دادن نخواهد داد. در صورت مواجه‌شدن با این مشکل، در قدم اول باید برای پاک‌سازی سایت خود اقدام کنید. در این زمینه می‌توانید از یک فرد متخصص امنیت و یا پشتیبان هاست کمک بگیرید تا بتوانید سایت خود را پاک‌سازی کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از هک شدن سایت؛ کلیک کنید.

سپس باید حفره امنیتی که هکرها از طریق آن به سایت وارد شده‌اند را نیز از بین ببرید. چنانچه گوگل متوجه هک شدن سایت شما شده باشد، از طریق سرچ کنسول به شما اطلاع خواهد داد؛ پس به ‌عنوان قدم بعدی باید به گوگل اطلاع دهید که مشکل و اختلال به وجود آمده به‌ صورت کامل رفع شده است. در نهایت بعد از موارد ذکرشده، باید از طریق تولید محتوا و بک لینک‌های باکیفیت و مفید، دوباره خودتان را به گوگل ثابت کنید تا بتوانید رتبه بگیرید.

 

دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل

 

افت رتبه سایت در گوگل

 

تغییرات در بک لینک‌ها

یکی از عوامل مهم و مؤثر در رتبه‌بندی سایت‌های گوگل، مربوط به بک لینک‌های ایجادشده برای هر سایت است. به وجود آمدن تغییرات ناگهانی در بک لینک‌های سایت، می‌تواند کاهش رتبه سایت را به دنبال داشته باشد. برهه‌ای که برای خرید و یا اجاره بک لینک اقدام کرده‌اید، سایت شما تا حد زیادی مستعد کاهش رتبه است. پس باید تلاش و دقت خود را به کار ببرید تا بتوانید بک لینک‌های باکیفیت و طبیعی برای سایت خود به دست آورید.

 

به وجود آمدن مشکلات سرور

چنانچه با دنیای هاست و سرور آشنایی داشته باشید، می‌دانید که هیچ سروری وجود ندارد که بتواند در تمام ‌روزهای سال بدون کوچک‌ترین قطعی و اختلال، مشغول ارائه خدمات باشد. در صورتی ‌که سرور شما از آن دسته باشد که قطعی بسیار زیادی دارد و کاربران بسیاری از مواقع نمی‌توانند به ‌راحتی وارد آن شوند، ممکن است با کاهش رتبه گوگل روبه‌رو شوید. در چنین حالتی نرخ پرش سایت بسیار بالا رفته و طبیعتا گوگل نیز ترجیح می‌دهد که سایت رقبا را برای جستجوی‌های مشابه نمایش دهد.

برای بررسی عملکرد سایت، لازم است تا آن را رصد کنید و متوجه میزان قطعی آن شوید. سایت‌هایی در این زمینه وجود دارند که با رصد کردن دائمی سایت، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در صورتی ‌که متوجه مشکل و اختلال در عملکرد سرور شدید، باید سریعا به سراغ یک شرکت هاستینگ معتبر رفته و سایت خود را منتقل کنید.

 

از دست دادن بک لینک‌ها

اگر در زمینه سئو تخصص داشته باشید، قطعا می‌دانید که حذف شدن بک لینک‌ها می‌تواند بر روی سئوی سایت شما تأثیر منفی بگذارد. این عامل به حدی مؤثر است که برخی از رقبا حاضرند به سراغ سایت‌هایی که در آن‌ها بک لینک دارید رفته و در ازای پرداخت پول، از آن‌ها بخواهند تا بک لینک‌های شما را حذف کنند. از دست دادن بک لینک‌ها در تعداد زیاد، می‌تواند تأثیر مخربی در رتبه سایت شما داشته باشد.

هنگام مواجه‌شدن با کاهش رتبه سایت، باید به فهرست بک لینک‌های خود نگاه کنید و اگر متوجه شدید که این حالت به دلیل از دست دادن بک لینک‌هاست، باید برای جبران آن‌ها اقدامات لازم را از طریق خرید و یا ساخت بک لینک، انجام دهید.


جمع‌بندی

رتبه‌بندی در جست‌وجوی گوگل، برای تمام سایت‌ها و کسب و کارهای فعال در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب سایت‌ها هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرده و تلاش بدون وقفه‌ای می‌کنند تا بتوانند جایگاه خود را در اوج این رتبه‌بندی نگه دارند. در برخی از مواقع به دلایل مختلف ممکن است سایت شما با کاهش رتبه روبه‌رو شود. شما به‌ هیچ ‌عنوان نمی‌توانید یک رتبه را به ‌صورت دائمی از گوگل دریافت کنید، پس در ابتدا باید بدانید که این موضوع کاهش رتبه، امری کاملا طبیعی است.

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش رتبه سایت شوند. از همین رو در قسمت‌های قبلی به بررسی کامل شایع‌ترین دلایل در این زمینه پرداختیم. شما با تشخیص علت افت رتبه، می‌توانید اقدامات موثری در راستای بازگشت به جایگاه قبلی انجام دهید. پس تشخیص علت افت رتبه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید از کنار آن به ‌سادگی عبور کنید.

 

  • 10
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر