ارگانیک سرچ Organic Search چیست و چگونه کار می‌کند؟

تاریخ انتشار خبر : 1402 مرداد 30

ارگانیک سرچ Organic Search چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که وب‌سایت دارند، این است که چگونه رتبه سایت خود را بالا ببرند و جزء نتایج اولیه جستجو باشند. روش‌های مختلفی برای بالابردن رتبه وب‌سایت شما وجود دارد که یکی از ارزشمندترین آن‌ها ارگانیک سرچ نام دارد.

اهمیت این روش نسبت به روش‌های دیگر باعث شده تا ما در این مقاله بخواهیم به طور کامل در مورد organic search و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم. پس اگر به تازگی وب‌سایت خود را طراحی کرده‌اید یا به دنبال راهی مؤثر برای افزایش رنکینگ سایت هستید در ادامه این مقاله از شرکت طراحی وب سایت ایده پویا با ما همراه شوید.

 

ارگانیک سرچ چیست؟

احتمالاً بارها عبارتی را در گوگل جستجو کرده‌اید؛ در حالی که حروف AD در کنار آن‌ها قابل ‌مشاهده است. این نتایج، آن‌هایی هستند که برای قرارگیری در رتبه اول گوگل و انجام تبلیغات پول پرداخت کرده‌اند. در اصطلاح به این تبلیغات، PPC یا تبلیغات به ازای کلیک گفته می‌شود. در مقابل، افرادی هستند که برای به دست آوردن رتبه اول گوگل فقط با استفاده از جستجوی ارگانیک توانسته‌اند رتبه سایت خود را افزایش دهند.

نتایجی که طبق جستجوی ارگانیک نشان داده می‌شود، متناسب با امتیازاتی هستند که گوگل به هر وب‌سایت می‌دهد. به ‌طور کلی organic search به مجموعه روش‌های طبیعی گفته می‌شود که آن‌ها را برای بالا بردن رتبه سایت به کار می‌گیرند. این روش تنها روشی است که شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، کاربران را برای ورود به سایت خود تشویق می‌کنید. یکی از راه‌های موفقیت کسب و کارهای اینترنتی، دیده‌شدن در صفحه اول گوگل است. روش‌های مختلفی برای موفقیت در ارگانیک سرچ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 بهترین شرکت طراحی سایت

 

نحوه عملکرد ارگانیک سرچ Organic Search

همه ما زمانی که در گوگل یک کلمه یا عبارت خاصی را جستجو می‌کنیم، به دنبال بهترین، کامل‌ترین و درست‌ترین جواب ممکن هستیم. شما به‌ عنوان صاحب وب‌سایت از طریق فرایند ارگانیک سرچ می‌توانید پاسخگوی سؤالات مخاطبین خود باشید و بالاترین جایگاه گوگل را در نتایج جستجو از آن خود کنید. این کار تنها نیاز به همکاری و هماهنگی بخش‌های متفاوت و انجام صحیح اصول سئو دارد. مجموعه تکنیک‌های مختلفی که شما برای انجام یک ارگانیک سرچ موفق باید انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • تولید محتوای مؤثر
  • بهینه‌سازی سایت یا سئو
  • استراتژی‌های آفلاین مارکتینگ
  • تحقیق کلمه کلیدی

ارگانیک سرچ به دنبال این است که کاربران شما بهترین تجربه را در هنگام بازدید از سایتتان داشته باشند و خیلی سریع و جامع به پاسخ مورد نظرشان دست پیدا کنند. کاربران می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند. برای مثال تنها به دنبال پیدا کردن جواب خود بروند یا بخواهند کالایی را از وب‌سایت شما خریداری کنند یا در مورد عملکردتان نظر و انتقادی داشته باشند.

در تمام این موارد و درخواست‌های دیگر وظیفه دارید تا نیاز کاربران خود را بسیار سریع برآورده کنید، بدون اینکه آن‌ها دچار حس سردرگمی شده و با نارضایتی وب‌سایت شما را ترک کنند. در اصل بهتر است این‌گونه بگوییم که آنچه برای گوگل اهمیت دارد، ارگانیک سرچ نیست؛ بلکه رضایت حداکثری کاربران از محتوای مفید و مرتبط با جستجوی مورد نظر است. در صورتی که محتوای تولیدی شما به نیازهای کاربران بسیار نزدیک باشد و به طور منطقی به آن‌ها پاسخ دهد، در عوض گوگل وب‌سایت شما را به بالاترین جایگاه SERP منتقل می‌کند. 

 افزایش رتبه سایت در گوگل

 

راه‌های موفقیت در ارگانیک سرچ

راه‌های مختلفی وجود دارد که شما برای پیشرفت در ارگانیک سرچ می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از بین تمام راه‌های موجود تولید محتوای مؤثر و مرتبط بسیار ارزشمند و کاربردی است. منظور از تولید محتوای مؤثر، ایجاد محتوای مفیدی است که طبق اصول صحیح سئو در اختیار کاربران قرار گرفته باشد. شما برای موفقیت در این راه می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

  • بهینه سازی سایت

شما باید درباره روش‌های بهینه سازی سایت به طور کامل بدانید. در این راه به خواسته‌های گوگل توجه کرده و به دنبال به‌روزرسانی سایت خود مطابق با اصول سئو باشید. از مطالب تکراری و کپی‌برداری از سایت‌های دیگر پرهیز کنید و همواره در تلاش برای انتشار مطالب جدید و دست‌اول باشید. استفاده از مطالب دیگر سایت‌ها باعث می‌شود تا گوگل اعتبار کافی را برای وب‌سایت شما در نظر نگیرد و درنتیجه از مسیر موفقیت‌آمیز جستجوی ارگانیک خارج شوید.

  • تولید محتوای ارزشمند

به دنبال تولید محتوایی باشید که باعث جلب نظر کاربران شما شود. ببینید که کاربران از چه سبک محتوایی بیشتر لذت می‌برند. قبل از تولید محتوا همواره به این نکته توجه کنید که آیا محتوای مورد نظر شما می‌تواند نیاز کاربران را برطرف کند. توجه به این مورد باعث افزایش درآمد شما و به دست آوردن رتبه‌های بالاتر در گوگل خواهد شد.

  • زمان بارگذاری وب سایت

استفاده رایج تلفن همراه در دنیای امروزی باعث شده تا بیشتر کاربران از این طریق به وب‌سایت‌های مختلف مراجعه کنند؛ بنابراین وب‌سایت شما باید توانایی اجرا روی تمام پلتفرم‌ها را داشته باشد. همچنین پایین ‌بودن سرعت بارگذاری یکی از دلایل مهمی است که کاربر را از ورود به سایت شما منصرف می‌کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، کاربران از مشاهده سایت‌هایی که بارگذاری آن‌ها بیشتر از 3 ثانیه زمان ببرد، منصرف خواهند شد. گوگل توانایی تشخیص این سرعت پایین را دارد و در نتیجه رتبه خوبی را به وب‌سایت شما نخواهد داد.

  • پیروی از الگوریتم‌های گوگل

گوگل از الگوریتم‌های تکراری پیروی نمی‌کند و به طور دائم در حال تغییردادن و به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود است؛ بنابراین باید اطلاعات کافی را در مورد الگوریتم‌های گوگل داشته باشید. شما باید به دنبال یک برنامه‌ریزی مشخص برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود بروید و با عمل‌کردن بر اساس آن رتبه خود را در جستجوی ارگانیک افزایش دهید؛ زیرا گوگل در بازه‌های زمانی مشخص برای بررسی مطالب وب‌سایت شما اقدام می‌کند.

 

 

  • کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

بر اساس آمارها، بازدید از یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک در مقایسه با جستجوی ارگانیک بالاتر است. از این رو می‌توانید به فکر ایجاد صفحه در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی باشید و با قرار دادن لینک در این صفحات، میزان بازدید کاربران را از سایت خود بالا ببرید. شما با این کار می‌توانید تعداد کلیک‌ها را افزایش دهید و از نظر گوگل هر چقدر تعداد کلیک‌ها بیشتر باشد، سایت شما اعتبار بیشتری خواهد داشت.

  • استفاده از لینک‌های خروجی

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتبار سایت، استفاده از لینک‌های خروجی است. سعی کنید از لینک دادن به منابع معتبر کمک بگیرید. با این کار می‌توانید اعتبار بیشتری را از گوگل کسب کنید و در جستجوی ارگانیک موفق شوید. در این راه از رسیدگی به لینک‌های شکسته و یا خراب غافل نشوید.

  • خوانایی

در انتشار مطالب به خوانا بودن آن‌ها دقت کنید؛ زیرا همه افراد باید توانایی درک و فهم مطالب شما را داشته باشند. اگر محتوای مربوطه خوانا نباشد یا بیش از اندازه تخصصی باشد، کاربران از ادامه خواندن منصرف می‌شوند و دیگر خیلی در سایت شما باقی نمی‌مانند. برای تولید یک محتوای قابل ‌فهم به اصول نگارشی توجه داشته باشید. در صورتی که مطالب شما برای مدت طولانی بتواند کاربر را درگیر کند، گوگل ارزش بیشتری را به سایت شما اختصاص خواهد داد.

 

آیا ارگانیک سرچ می‌تواند باعث بازگشت سرمایه شود؟

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته روی استراتژی‌های سئو، شما به ‌عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید با استفاده از یک استراتژی مناسب سئو، برند خود را به دیگران شناخته و مشتریان وفادار خود را افزایش دهید. سئو نقشی کلیدی را در موفق شدن کسب‌وکارها ایفا می‌کند. تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند افرادی که به‌ وسیله جستجوی ارگانیک جذب وب‌سایت شما شده‌اند به طور فوق‌العاده‌ای نسبت به کسب‌وکارتان وفادار هستند. از این رو شما با پیروی از اصول صحیح ارگانیک سرچ می‌توانید تا حد زیادی میزان درآمد خود را افزایش داده و منجر به بازگشت سرمایه شوید.

درست است که تبلیغات در جذب مشتریان تأثیرگذار خواهد بود؛ اما شما با استفاده بیش از حد از آن، مشتریان خود را از دست می‌دهید و درنتیجه کارایی وب‌سایت خود را پایین می‌آورید. تبلیغات زمانی سودمند خواهند بود که در مسیری صحیح و طبق زمان‌بندی مشخص انجام شوند، اما شما با انجام سئو می‌توانید کاربران را خیلی سریع به هدف مورد نظرشان برسانید و تجربه بهتری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

اینجاست که می‌توان به اهمیت ارگانیک سرچ پی برد. شما با کمی تحقیق در این‌باره می‌توانید متوجه شوید که برندهای معتبری با بهره‌گیری از ارگانیک سرچ توانستند نقش مؤثری را در بازگشت سرمایه کسب و کار خود ایفا کنند. 

 

تفاوت organic search و paid search

 

 

Paid search یکی دیگر از روش‌هایی است که شما برای جذب مخاطبان جدید می‌توانید از آن کمک بگیرید؛ اما چه تفاوتی بین این روش با ارگانیک سرچ وجود دارد. گوگل در قبال ترافیک مربوط به پید سرچ از شما هزینه‌ای را دریافت می‌کند. در حالی که تمام موارد ارگانیک سرچ رایگان و بدون پرداخت کم‌ترین هزینه‌ای انجام خواهد شد. شما در این راه می‌توانید با بهره‌گیری از اصول سئو، ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

Paid search برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت جواب خواهد داد. با این روش نیز می‌توانید کاربران بیشتری را برای خود جذب کنید، اما یک استراتژی دائمی نخواهد بود. در نقطه مقابل شما می‌توانید روی organic search به‌ عنوان یک استراتژی طولانی تکیه کرده و به دنبال یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود باشید. به ‌طور کلی سرچ طبیعی برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و در موفقیت کسب‌وکار شما و افزایش درآمد نسبت به پید سرچ تأثیرگذارتر است.

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله تمام تلاش خود را به کار بستیم تا شما را با مفهوم ارگانیک سرچ یا جستجوی طبیعی به ساده‌ترین شکل ممکن آشنا کنیم. اگر متوجه شده باشید تنها راه موفقیت در این مسیر، استفاده از اصول صحیح سئو برای افزایش مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریانی وفادار است. البته توجه کنید که شما تنها با یک‌بار انجام سئو نمی‌توانید سایتی موفق داشته باشید و لازم است تا برای بهینه‌سازی آن برنامه‌ریزی کنید.

 

  • 17
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر